Dags att börja göra matlådor igen efter fyra veckors ledighet, jag ville ha en pastarätt med mycket smak men som samtidigt var lätt att göra. Resultatet blev denna pasta där såsen görs på grädde som smaksätts med fond och soja. Resultatet blev väldigt lyckat och passade verkligen som matlåda då den nästan blev ännu godare dag två.
1 kg kyckling bröstfilé
200 gram färska champinjoner
1 röd paprika
200 gram vitkål
3 dl grädde
1 ½ msk vetemjöl
1 msk kalvfond
2 msk kinesisk soja
Strimla vitkålen, kvarta eller halvera champinjonerna beroende på storleken, fördela paprikan i mindre bitar. Bryn grönsakerna i smör i en gjutjärnsgryta tills champinjonerna har tappat all vätska om vitkålen blivit lite mjuk. Häll upp grönsakerna i en skål, strimla kycklingfiléerna och stek de i omgångar tills de får lite färg. Häll tillbaka grönsakerna i gjutjärnsgrytan och häll i fond och soja och blanda runt. Strö vetemjölet över och därefter grädden samtidigt som du rör runt, låt sjuda til pastan är färdig, smaka av med salt och peppar.
